Elektrische
laadpalen
Vanaf 2020 zijn bedrijfspanden verplicht om te investeren in laadpalen voor elektrische auto’s. Europese regelgeving vereist dat 10% van de parkeerplekken laadplaatsen moeten zijn. Ook moet bij 10% van de overige parkeervakken de bekabeling voor extra laadvoorzieningen aanwezig zijn. Bedrijven, kantoren en winkels met meer dan tien parkeerplaatsen moeten een laadpaal installeren tegen 2025. Vanaf 2025 moet u minimaal 1 laadpaal hebben.
Bovendien moet u vanaf 2025 vertegenwoordigers de weg op sturen met elektrische auto’s, aangezien verbrandingsmotoren voor zakelijke voertuigen vanaf 2027 niet meer zijn toegestaan. In eerste instantie geldt dit voor lichte bedrijfswagens tot 3.500 kilo, gevolgd door andere bedrijfswagens, waardoor er in 2030 alleen nog elektrische zakelijke voertuigen zijn.
Het is essentieel om nu al vooruit te kijken en de mogelijkheden en kosten voor uw wagenpark te evalueren, inclusief de aanschaf van nieuwe voertuigen, rittenregistratie en beveiliging.
Laadpalen rendabel maken
De verplichte laadpalen vragen een investering, maar kunnen u ook wat opleveren. Vanuit Beslistgroen helpen we u met alle relevante energiezaken. Door gebruik te maken van onze kennis en connecties kan het exploiteren van een laadpaal een positieve business case worden.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Milieu-investeringsaftrek (MIA)
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
- Verlaagd tarief energiebelasting
- Beheersysteem laadpalen
Daarnaast kan u ook gewoon verdienen aan het gebruik van de laadpaal. Door een hoger tarief te berekenen dan wat u betaalt voor de stroom. Met effectief energiemanagement houdt u uw energiekosten beheersbaar en betaalt u als eigenaar nooit meer dan nodig.
Overigens behoort het huren of leasen van laadpalen tegenwoordig ook tot de mogelijkheden. Vragen? Chat gemakkelijk met ons via Whatsapp.
Het verschil tussen 1 en 3 fase laadstations
- 1 fase
Bij een 1 fase oplader loopt de stroom door slechts één draadje, terwijl bij een driefaselader de stroom over drie draden wordt verdeeld, waardoor deze meer vermogen kan verwerken. Een 1 fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230 volt aansluiting en een standaard zekering van 16 ampère. Een meterkast bevat standaard een 1 fase aansluiting.
- 3 fase
Een 3 fase laadpaal maakt gebruik van 3×230 volt. Dit wordt ook wel krachtstroom genoemd. Ook deze paal heeft een standaard zekering van 16 ampère. Doordat de stroom over drie draden wordt verdeeld heeft deze laadpaal een hoger maximaal laadvermogen.
Net zoals bij een meterkast kunt u er voor kiezen om een eenfase of een driefase laadpaal aan te schaffen. De voordelen van een 3 fase aansluiting zijn een snellere laadtijd en er kunnen meerdere accu’s tegelijkertijd worden opgeladen. Wel moet de accu van de auto geschikt zijn om op te laden met 3 fasen.
Soorten
laadpalen
Laadpalen voor op de zaak
Beslistgroen biedt een compleet assortiment aan EV-laadpalen voor bedrijven. Met name de laadmodellen voor aan de muur bieden oplossing in situaties waar staande laadpalen teveel ruimte innemen. Bij hangende laadstations is er bovendien de mogelijkheid om deze netjes weg te werken, zodat u er geen hinder van ondervindt. U kunt een keuze maken tussen gratis opladen of tegen betaling. Dit kan dan ook eventueel nog met laadpasjes van de zaak, voor een korting.
Online en offline laadpalen
De laadpalen die offline werken, zijn alleen verbonden met de auto. Zodra de stekker wordt aangesloten begint de laadpaal te laden en deze stopt zodra de stekker wordt losgekoppeld of de accu vol is.
De meeste moderne laadpalen zijn uitgerust met de allernieuwste technieken en staan in verbinding met internet. Ze kunnen eenvoudig via wifi in het thuisnetwerk worden geïntegreerd. Zo heeft u altijd de laadgeschiedenis en stroomkosten inzichtelijk en kunt u via de app het laadstation uitlezen op elke plek met een internetverbinding.
Weten hoeveel een laadpaal installatie kost?
Vraag voor een laadpaal installatie kostenoverzicht gemakkelijk en geheel vrijblijvend een offerte aan.
Soorten stekkers voor laadpalen
- Chademo-stekker
De Chademo stekker is afkomstig uit Japan en is in Nederland de standaard voor snelladen. Binnen een half uur laadt u met deze stekker de accu van de auto volledig op. Het nadeel is dat deze stekker alleen werkt met gelijkstroom.
- Type 2 stekker (Mennekes)
De Mennekes-stekker werd door de Europese commissie aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Het voordeel van de Mennekes-stekker is dat het mogelijk is om zowel met 1-fase (stroom uit het stopcontact thuis) als met 3-fase (krachtstroom) te laden. De Mennekes-stekker komt voor op automerken zoals Tesla, Volvo V60 en BMW i3.
- Combo-stekker
Sinds 2017 is heeft de combostekker de Mennekes-stekker vervangen als Europese standaardstekker. Het grote voordeel van de combostekker is dat deze zowel met gelijkstroom als met wisselstroom kan laden.
Meest gestelde vragen over laadpalen
Ontdek de antwoorden op veelgestelde vragen over laadpalen. Voor meer vragen, whatsapp ons direct!
Wanneer u thuis een laadstation installeert, betaalt u het standaardtarief van de energieleverancier, dat lager is dan bij een publiek laadstation. Afhankelijk van de locatie betaalt u daar al snel 2 keer meer dan wanneer u de accu thuis oplaadt met uw eigen laadpaal.
Dat is afhankelijk van het type stekker dat geschikt is voor je auto. Met een combo-stekker kun je meestal wel uit de voeten. Heb je een auto met type 1 aansluiting? Dan kun je een verloopstekker aanschaffen, zodat je alsnog overal kan opladen.
Dat is afhankelijk van de maximale laadcapaciteit van uw auto en het vermogen van de laadpaal en uw meterkast. De duur kunt u eenvoudig zelf bij benadering uitrekenen:
Hiervoor neemt u het vermogen van de accu in uw auto, stel 65 kWh, en die van uw wallbox, zeg 22 kW, dan duurt het ongeveer 3 uur voordat de accu volledig is opgeladen. Voorwaarde is dan wel dat uw auto en meterkast dan ook 22 kW kunnen laden.
Wanneer u beschikt over uw eigen zonnepanelen, wordt het aanzienlijk interessanter om uw auto met uw eigen wallbox op te laden. De groene energie gaat dan direct uw auto in, zonder tussenkomst van het elektriciteitsnet. Op die manier komt zelfvoorzienend leven een stuk dichterbij.